Mezinárodní den piva v plechovce

7. 1. 2021

1935 byl posledním rokem T. G. Masaryka ve funkci Československého prezidenta. Rokem, ve kterém se narodil 14. tibetský dalajláma – Tändzin Gjamccho. Rokem, ve kterém se poprvé zrodilo pivo v plechovce. 24. 1. 2021 oslavíme 86 let od této události.

Tenkrát v New Jersey

Gottfried Krueger Brewing Company započalo působnost v roce 1858 jako řemeslný pivovar v americkém městě Newark v New Jersey. Právě zde se začátkem minulého století zrodil nápad začít produkovat pivo v plechovkách. Realizace této myšlenky byla však zbržděna americkou prohibicí v letech 1919-1933. Během tohoto nelehkého období se pivovar živil produkcí sody a pivních nápojů s obsahem alkoholu pod 0,5%. Po skončení prohibice se podnik díky své promyšlené strategii a marketingu úspěšně vypořádal s vysokým zdaněním alkoholických nápojů. Spotřeba piv v domácnostech rostla, což pomohlo k růstu poptávky po plechovkovém pivu. Pivaři v USA každoročně slaví 24. leden jako “National Beer Can Appraciation Day”.

K této události jsme přichystali výroční limitovanou edici pivních speciálů. A to není všechno. Vytvořili jsme několik unikátních vzorů pro potisk plechovek z této edice. Vy sami jste hlasováním na našich facebookových stránkách rozhodli, který zvítězil. Od 24. ledna je tedy i díky vám v prodeji limitovaná edice šesti řemeslných piv “Český Plechdesign 2021”.

Historická plechovka Gottfried Krueger Brewing

Plechovkový pravěk

Plechovky původně nevypadaly zdaleka tak, jak je známe dnes. Nejprve se objevily plechovky z cínu a hliníku, později je vystřídaly plechovky olověné. O pohodlném otevírání, kde stačilo promáčknout plíšek na vyznačené ploše, si mohli tehdejší spotřebitelé nechat zdát. Bylo zapotřebí speciálního otvíráku a také trochu té zručnosti. Později se objevil dokonce jakýsi hybrid, jehož spodek vypadal jako klasická plechovka, svrchní část však byla zúžena a zazátkována víčkem, které vidáme u skleněných lahví. Snadno otevíratelná verze plechovky spatřila světlo světa až v šedesátých letech minulého století.

Plechovkové pivo v globálu

Obliba piva v plechu rok od roku stoupá. Podle U.S. Beer Institute Annual Report se ve Spojených státech amerických prodá každý rok plechovkové pivo za více než 119,3 miliard USD. V České Republice spotřeba piva v plechu, oproti ostatním typům obalů, roste. Data z roku 2019 připisují pivu v plechovkách 12% podíl na trhu. Předběžné odhady pro rok 2020 přislibují, vzhledem k nárůstu spotřeby piva v domácnostech, ještě vyšší čísla. V následujících pěti letech se očekává 3% meziroční růst celosvětového prodeje plechovkového piva. K nejsilnějšímu nárůstu má dojít v asijských zemích, a to díky urbanizaci, zlepšování životní úrovně určitých vrstev tamního obyvatelstva a cenové dostupnosti technologií potřebných pro produkci piva v plechovkách. Zajímá li vás, jaké má vlastně plechovkové pivo výhody a nevýhody, přečtěte si o nich v tomto článku.

Oslavte s námi mezinárodní den piva v plechu. Vyberte si z široké nabídky piv u nás v e-shopu.

Za Pivo v plechu

Filip


Zdroje obrázků:

  • Obrázek č. 1 – Appreciate the Beer Can January 24 [22.2.2021]. Dostupné z https://www.glunzbeers.com/event/beer-can-appreciation-day-3/
  • Obrázek č. 2 – Kruger’s Finest Beer [7.1.2021]. Dostupné z https://www.thedrinksbusiness.com/2014/01/on-this-day-in-1935beer-is-sold-in-a-can/
  • Obrázek č. 3 – Plechovky piva. Foto kredit Jaroslav Fikota pro Pivo v plechu